FANDOM

Zofia Czerwińska(ur. 19 marca 1933 w Poznaniu) – polska aktorka teatralna, filmowa i telewizyjna.
Zofia Czerwińska

Zofia Czerwińska

==Życiorys==Po ukończeniu PWST w Krakowie pod koniec 1957 roku debiutowała na scenie. W latach 1957–1958 występowała w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej, 1958–1960 w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, 1960–1961 w Teatrze im. Jaracza w Olsztynie. Stała się znana nie tylko z seriali telewizyjnych, w których grała zwykle role komediowe, ale także z estrady, filmu i teatru. Przez kilkanaście lat była aktorką estradową i filmową, od 1979 występowała w Teatrze Syrena w Warszawie. Zamieszkała na warszawskim Powiślu.

Debiutowała rolą barmanki Loli w filmie Pokolenie. Dużą popularność zyskała rolą pani Balcerkowej z serialu Alternatywy 4 (1983). Zagrała między innymi w serialu Jerzego Gruzy Czterdziestolatek (1974), następnie Czterdziestolatek. 20 lat później (1993) jako Zofia Nowosielska i kierowniczka pizzeri "Angelo". Na dużym ekranie kreowała role w komediach Lekarstwo na miłość (1965) jako kelnerka w kawiarni CDT, Rejs (1970) jako uczestniczka rejsu, Poszukiwany, poszukiwana (1972) jako ex-gosposia Karpielów, Miś (1980) w roli Ireny, kandydatki na żonę Ochódzkiego, Och, Karol (1985) jako matka tytułowego bohatera czy Złoto dezerterów (1998) w roli garbuski w hoteliku.

Ma psa "Dżeka" który zostawił odcisk łapy w alei gwiazd w Międzyzdrojach[1] i z którym wystąpiła w filmie Wojna żeńsko-męska w 2011.

Odznaczenia

22 grudnia 2008 z rąk podsekretarza stanu w MKiDN Tomasza Merty odebrała Srebrny Medal "Zasłużony Kulturze Gloria Artis"[2].

Wybrana filmografia

Więcej z Fandomu

Losowa wiki