FANDOM

Łonderpoland - 333. odcinek serialu pt. Świat wg Kiepskich.

Fabuła

Marian i Ferdek.JPG

Po prostu Ukochany kraj.

Kiepski i Paździoch oglądają program w którym jest mowa o poprawie jakości życia Polaków. Notuje się wzrost samozadowolenia. Jednak zarówno Ferdek jak i Marian nie potwierdzają tego. Wg nich w Polsce kradną i pogoda jest paskudna. Następnie przechodzą do kuchni gdzie przy butelce rozmyślają dawne dzieje. Ferdek mówi, że był blisko wyjazdu, ale zastał go stan wojenny. Został aby walczyć z ustrojem. Marian mówi, że miał już załatwioną pracę w NRFie, konkretnie w Dusseldorfie na Gurkenstrasse. Postanowił jednak walczyć z komuną. Wieczorem Ferdek żali się Halinie na swój los, ale ona go nie rozumie. Następnego dnia Ferdek ogląda w TV program Ukochany kraj. Wyłącza odbiornik, co jest powodem sprzeczki z córką. Wychodzi na korytarz. Spotyka Mariana z którym rozmawia o państwie idealnym. Paździoch prowadzi go do piwnicy. Tam obaj przenoszą się do Łonderpolandu. Jest to kraina w której nie ma własności prywatnej. Ferdek myśli, że jego mieszkańcy są z telewizji, ale okazuje się, że w tym państwie ludzie nie wiedzą co to media. Wszyscy jedzą z jednej miski i mają wspólnych partnerów. Z pięknej wizji wyprowadza ich Boczek. Kiepski dzieli się swoimi wiadomościami z żoną i córką, ale one nie potwierdzają jego entuzjazmu. Mariola nie rozumie jak można żyć bez własności prywatnej. Halina porównuje to państwo do komunistycznych Chin. W nocy Kiepski śni, że jest w Łonderpolandzie i spędza czas na piciu piwa i miłych rozmowach z mieszkankami. Halina budzi go i zwraca uwagę że krzyczy przez sen. W dzień Ferdek spotyka na korytarzu Mariana z rowerkiem dla mieszkańców jego państwa. Tłumaczy Ferdkowi, że wystarczy im tylko jeden i przekonuje dalej do swojej idei. W Łonderpolandzie Kiepskiemu kończy się piwo. Idzie po nie do chatki i spotyka Boczka, który je Kiełbasę. Goni, go i mówi że poda na policję. Jednak ten odpowiada, że tu przecież nie ma policji. Ferdek mówi, że naskarży Paździochowi. Boczek mówi, że ten ma wiele machlojek na swoim koncie. Prowadzi go do rezydencji towarzysza Mariana. Ten jako jedyny mieszkaniec ma samochód i dostęp do telewizji. Na dodatek wg. Boczka sprowadza kobiety do swojej rezydencji. Marian tłumaczy, że nie będzie jeździć na krowie.

Zakończenie

W kuchni u Kiepskiego Paździoch wie o groźbach przeprowadzenia krwawiej rewolucji jaką planują sąsiedzi. Chce utrzymać się na pozycji dyktatora. Ukazuje sąsiadom niedostatki demokracji. Proponuje Ferdkowi nieograniczony dostęp do alkoholu, a Boczkowi do jedzenia. Na znak porozumienia wznoszą toast.

Obsada

Gościnnie

Odniesienia do kultury

  • Tytuł odcinka nawiązuje do książki Przygody Alicji w Krainie Czarów (ang. Alice's Adventures in Wonderland)
  • Program jaki oglądali Mariola i Ferdek Ukochany kraj to parodia Kocham Cię Polsko! z TVP 2. Sam tytuł nawiązuje do pieśni PRL-owskiej. Zresztą podobna do tej pojawia się w odcinku.
  • Mieszkańcy Łonderpolandu łudząco przypominali Smerfy.
  • Odcinek ten jest parodią wielu antyutopii (książek o tematyce totalitaryzmu). Najbardziej przypomina ona świat przedstawiony w książce My.
  • Jest to jeden z nielicznych odcinków serialu, który ma ograniczenie wiekowe od 16 lat (większość ma od 12 lat).

Poprzedni
Eldorado
Łonderpoland
2010
Następny
Wielkij konstruktjor

Więcej z Fandomu

Losowa wiki